El president d’amec , Pere Relats, ha demanat avui a les empreses industrials que fomentin la cultura de la col·laboració dins de les seves organitzacions i en la indústria en conjunt “per impulsar el creixement i transformar la societat ”. El 87,9% de les empreses industrials considera crítica la col·laboració per desenvolupar la seva activitat, davant del 81,1% de l’any anterior, tal com posa de manifest l’Informe amec de Conjuntura. Tot i això, el 86,8% de les empreses s’enfronten a algun tipus de barrera per establir relacions de col·laboració. La dificultat per identificar socis es manté en primera posició (50,6%), seguit d’aspectes com les diferències en la cultura empresarial (39,2%) i els objectius compartits (34,2%). Aquest fet ha portat a dedicar el Fòrum amec d’aquest any, amb el títol La col·laboració no és l’objectiu, sinó el mitjà per aconseguir-ho , a focalitzar-se en la col·laboració i com dur-la a terme de la millor forma.
«Encara ens queda camí per recórrer», ha afirmat Relats davant de més de 300 persones directives de les empreses industrials reunides al Fòrum amec , que se celebra avui a l’IESE. “En col·laborar, podem accelerar la innovació, superar barreres i aconseguir avenços disruptius que impulsin les nostres empreses i tota la indústria cap endavant. Quan ens unim com a indústria, compartint coneixements, recursos i experiències, creem un ecosistema en què tots ens beneficiem”, ha remarcat el president de Amec .
Davant de l’actual entorn VUCA i la necessitat d’accés a coneixement especialitzat, “la col·laboració ja no és una opció “, ha afirmat la Dra. Heidi K. Gardner, consultora de diferents organitzacions i presidenta i professora de la Facultat de negocis de Harvard. “No es tracta d’estar només ben connectat, sinó també d’utilitzar de manera intel·ligent aquestes connexions” , ha remarcat.
Sis empreses i entitats han explicat casos d’èxit en què la col·laboració ha transformat les organitzacions. Directius d’Inemur i Radarprocess han explicat com han creat un consorci per desenvolupar millor els seus negocis internacionals, accedint a projectes més grans i donant solucions més completes als clients; Indústries Tapla ha explicat com va demanar ajuda a Gomplast per poder establir-se a la Xina. Actualment, s’ha ubicat a les seves instal·lacions i també es beneficia de la seva experiència al mercat asiàtic. Gràcies a brindar aquesta ajuda, Gomplast ha descobert una nova línia de negoci en la possibilitat de compartir capacitats a les seves set plantes a tot el món.
De la mateixa manera, la col·laboració de Pladur amb la Càtedra de recerca de la Universitat Pontifícia de Comillas li permet accedir al darrer coneixement i al talent tècnic, mentre que la universitat es beneficia en estar en contacte amb les necessitats reals de la indústria, amb qui estableix una relació simbiòtica.
Tot i això, col·laborar no sempre és fàcil. Han compartit les seves experiències sobre les dificultats que es presenten a l’hora de dur a terme col·laboracions Rebeca Abella, directora general d’Exel Fil; Enric Collell, CEO a Grup Barcelonesa; Juliana Dorn, directora de Màrqueting a Isotubi; i José F. Medina, CEO de Manusa. Les seves receptes per superar-les són substituir la por per la paciència; ser molt clars i sincers; tenir molta perseverança; treballar i ser generosos; i tenir respecte, humilitat i confiança.
El consultor i expert en Lideratge i Cultural Organitzacional, Jordi Alemany, ha explicat que un enemic de la col·laboració és que “eduquem per crear egosistemes amb individus que competeixen, en comptes d’ecosistemes” . “Fomentem la cultura de col·laboració internament promovent l’intercanvi d’opinions entre els nostres equips i premiant la innovació. I, externament, formant-nos en entorns i esdeveniments aliens, capturant innovacions i col·laborant amb clients i proveïdors” .
El director general d’ amec , Joan Tristany, ha valorat la complicitat i la transparència amb què han parlat els ponents en explicar els casos que han anat bé i els que no han fructificat. De tot això, se n’extreu que “la selecció dels socis és essencial, així com la necessària inversió de temps i de recursos” . Però per damunt de tot, “les persones són claus per a la col·laboració, encara que també l’organització” . En aquest sentit, “enfortir les bases dins de la nostra empresa ens permetrà exercir també la col·laboració posteriorment fora” , ha incidit Tristany.
Més enllà de les ponències, la col·laboració entre la indústria s’ha dut a la pràctica durant el Fòrum amec de diverses maneres. Els assistents han participat en unes dinàmiques grupals on s’han posat sobre la taula problemàtiques per resoldre-les de forma conjunta. Així mateix, en les setmanes prèvies al Fòrum i durant tot l’esdeveniment, els participants han tingut accés a la plataforma digital del Fórum amec 2023, on han pogut contactar amb la resta d’assistents, xerrar amb els ponents i publicar reptes o necessitats que la seva empresa per poder iniciar una possible col·laboració.
Cesce, Banc Sabadell i Hutchison Ports Best han patrocinat el Fòrum amec , que ha comptat també amb la col·laboració de ComarFex i Mur and Partners.
amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses
La comunitat de les empreses industrials internacionalitzades amec impulsa els nous factors clau de competitivitat a les empreses espanyoles: anticipació, adaptabilitat, col·laboració, glocalització i sostenibilitat . Les empreses que formen part d’amec generen un volum d’exportació superior als 6.200 milions d’euros, exporten de mitjana el 57,7% de la facturació i inverteixen el 5,1% en innovació.